Viralowe zagadki weszły na wyższy poziom. Jeden z użytkowników Facebooka zrobił wirtualne wydarzenie, by sprawdzić wiedzę internautów z zakresu matematyki. Okazało się, że wielu z nich nadal nie radzi sobie z elementarną zasadą.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Na to wydarzenie natrafiłem zupełnie "przypadkiem". Po prostu algorytmy Facebooka mi je podsunęły, bo w TopNewsach piszę m.in. artykuły z takimi łamigłówkami, które obiegają sieć i "dzielą internautów".
Zresztą nie tylko mi się to wyświetliło, bo do wydarzenia zatytułowanego "Prosty konkurs matematyczny" dołączyło się ok. 32 tysięcy osób. Kiedy jeszcze trwało, bo potem liczba była czterokrotnie większa. W jego opisie możemy przeczytać, że celem eventu jest "zebranie tych, co umieją matematykę". Sam autor to inżynier i "twórca cyfrowy" z Nigerii.
Ile to jest 3*3-3/3+3? Mnóstwo internautów zapomina o podstawach matematyki
Założył wydarzenie dla zabawy (a także pewnie i zasięgów), ale przy okazji podbił Facebooka. I pokazał, jak wiele osób nie zna podstaw matematyki. Zresztą nie on jeden, bo niedawno mogliście przeczytać u nas o podobnym równaniu, które doczekało się wielu błędnych odpowiedzi.
Już w pierwszych komentarzach pod postem z założeniem wydarzenia jest mnóstwo błędnych odpowiedzi i setki komentarzy wyjaśniających, o co chodzi. Do założenia konta na Facebooku trzeba mieć przynajmniej 13 lat. To wiek, w którym powinno się mniej więcej znać tabliczkę wydarzenia i kolejność wykonywania działań.
Tej ostatniej umiejętności zabrakło wielu internautom i przypominano im w komentarzach o BODMAS. To akronim od pierwszych liter działań po angielsku, która też wskazuje kolejność operacji matematycznych. Używany jest m.in. w Wielkiej Brytanii (w Stanach jest PEMDAS):
Brackets (nawiasy)
Orders (potęgi i pierwiastki)
Division (dzielenie)
Multiplication (mnożenie)
Addition (dodawanie)
Subtraction (odejmowanie)
Dwie ostatnie pary są oczywiście równorzędne tzn. dzielenie i mnożenie oraz dodawanie i odejmowanie wykonujemy odpowiednio od lewej do prawej (to też przyjęta konwencja w matematyce). Nie kojarzę, by w polskich szkołach był odpowiednik takiego skrótu, który dobrze by brzmiał. A szkoda, bo od NPDMDO można sobie język połamać.
Tym niemniej, jeśli właśnie powyższe równanie wykonamy bez kolejności wykonywania działań, to wyjdzie na 5. Do prawidłowego rozwiązania najpierw mnożymy 3*3=9. Następnie dzielimy 3/3=1. Pozostaje nam 9-1+3=11. I tyle. Nic skomplikowanego, a jednak wielu internautów poległo na tym zadaniu.
Dziennikarz popkulturowy. Tylko otworzę oczy i już do komputera (i kto by pomyślał, że te miliony godzin spędzonych w internecie, kiedyś się przydadzą?). Zawsze zależy mi na tym, by moje artykuły stały się ciekawą anegdotą w rozmowach ze znajomymi i rozsiadły się na długo w głowie czytelnika. Mój żywioł to popkultura i zjawiska internetowe. Prywatnie: romantyk-pozytywista – jak Wokulski z „Lalki”.