Uwaga kierowcy! W 2024 roku pojawi się nowy znak, mandat za zignorowanie może być dotkliwy
redakcja Topnewsy
28 grudnia 2023, 16:23·2 minuty czytania
Publikacja artykułu: 28 grudnia 2023, 16:23
Nowy, zielony znak drogowy będzie miał swój debiut na polskich drogach w 2024 roku. Kierowcy powinni go dobrze znać, gdyż jego zignorowanie może oznaczać słony mandat. Oznaczenie pojawiło się co prawda jakiś czas temu, ale w polskim transporcie drogowym zadebiutuje dopiero w połowie przyszłego roku.
Reklama.
Reklama.
Nowy znak drogowy pojawi się w Warszawie i Krakowie dokładnie 1 lipca 2024 roku. I jak zwraca uwagę serwis moto.pl, będzie to działanie na dużą skalę, gdyż na stosowanie nowego, zielonego oznaczenia już dziś pozwalają przepisy.
Chodzi o znak D-54, który oznacza dla kierowców wjazd do strefy czystego transportu. Bo 1 lipca 2024 roku w Polsce oficjalnie pojawią się pierwsze strefy czystego transportu. Prawdopodobnie mają dotyczyć właśnie Warszawy i Krakowa.
Kierowcy powinni wiedzieć, na jakim obszarze zostaną wyznaczone. Nowy znak drogowy D-54 wprowadził do polskiego systemu prawnego paragraf 60d. rozporządzenia ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
Chodzi tu również o znak dotyczący wyjazdu ze strefy czystego transportu:
znak D-54 "strefa czystego transportu", oznaczający wjazd do strefy czystego transportu
znak D-55 "koniec strefy czystego transportu", oznaczający wyjazd ze strefy czystego transportu
Mandat za znak D-54
To znak informacyjny, który informuje o wjeździe do strefy czystego transportu. Kierowca nie może go ignorować. Chodzi o tych prowadzących, którzy jeżdżą zbyt starymi autami, a wjeżdżają do SCT.
Podstawą do wymierzenia mandatu jest artykuł 96c ustawy Kodeks wykroczeń. Czytamy w nim, że "kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu, podlega karze grzywny do 500 złotych".
Do 500 zł oznacza tak naprawdę mandat w wysokości 20-500 zł.
Kierowcy jakich samochodów powinni mieć się na baczności? Pisał o tym niedawno serwis INNPoland.
Tymi autami do strefy czystego transportu już nie wjedziesz
W pierwszym etapie ma obowiązywać zakaz wjazdu do SCT dla samochodów z silnikiem benzynowym (w tym LPG), które nie spełniają normy Euro 2 lub zostały wyprodukowane wcześniej niż w 1997 r.
Poza tym do SCT nie wjadą też auta napędzane silnikiem diesla, które nie spełniają normy Euro 4 lub zostały wyprodukowane przed 2006 r. Portal auto.dziennik.pl podaje, że w tym etapie do SCT nie wjadą m.in. Audi A4 (B5), BMW serii 3 (E30, E36), Opel Corsa A i B (I i II generacji), Volkswagen Golf II i III czy Volkswagen Passat B4 i B5.
Już w 2026 r. auta benzynowe będą musiały spełniać normę Euro 3 i nie będą mogły być wyprodukowane przed 2001 r., jeśli ich kierowcy będą chcieli wjechać do SCT. W tym samym roku obostrzenia dla diesla to odpowiednio – norma Euro 5 lub rok produkcji 2010 r.
Strefa czystego transportu w Warszawie
Nowa SCT ma rozciągać się na całe Śródmieście, Żoliborz i Pragę Północ – pisała w INNPoland Maria Glinka. Częściowo dotknie Ochotę (poza strefą ma być CH Reduta, ul. Mszczonowska i Dworzec Zachodni), Pragę Południe (poza Olszynką Grochowską, niezamieszkałym terenem PKP i rezerwatu przyrody), Mokotów (poza Sadybą, Stegnami, Augustówką i częścią Służewca) oraz połowę Woli (od al. Prymasa Tysiąclecia).