Światowy gigant rzuci wyzwanie Orlenowi. Zbuduje sieć stacji paliw w Polsce
redakcja Topnewsy
11 czerwca 2024, 13:47·1 minuta czytania
Publikacja artykułu: 11 czerwca 2024, 13:47
Spółka Aramco Fuels Poland należy do giganta naftowego Saudi Aramco. Chce zbudować w Polsce sieć stacji benzynowych. W tym celu Saudowie zwrócili się do niezależnych operatorów stacji paliw, którzy działają w Polsce. Byłaby to więc rozbudowa biznesu w naszym kraju po głośnym przejęciu jednej trzeciej Rafinerii Gdańskiej.
Reklama.
Reklama.
Aramco Fuels Poland skierowała do działających w Polsce niezależnych stacji paliw ofertę programu "Energia paliw", która ma być początkiem budowy własnej sieci stacji paliw – czytamy w Business Insider Polska.
To spółka w 100 procentach kontrolowana przez naftowego giganta Saudi Aramco, który zakupił 30 proc. udziałów w Rafinerii Gdańskiej w 2022 roku. Warto wspomnieć, że pozbycie się ich było warunkiem Komisji Europejskiej dla połączenia Orlenu z Lotosem.
Jak ocenia Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego na polskim rynku działało pod koniec 2023 roku 3 762 niezależne stacje paliw na łączną liczbę 7 915.
Aramco wskazał w regulaminie programu z 1 marca 2024, że celem jest "stworzenie sieci dystrybucyjnej zapewniającej potencjalnym nabywcom paliw łatwiejszy dostęp do paliw".
Saudowie zachęcają do udziału w programie "kompleksową ofertą paliw silnikowych". Zwracają jednak uwagę, że warunkiem uczestnictwa jest zakup paliw wyłącznie od Aramco Fuels Poland. Gdyby ktoś miał jeszcze wątpliwości, to czytamy, że "na stacji paliw nie mogą być wykorzystywane ani promowane paliwa innych marek".
Czytaj także:
Saudyjczycy podkreślają też, że oferują klientom w ramach programu zewnętrzne elementy wizualizacji z logo Aramco oraz logo programu.
Jak podaje POPiHN sprzedaż na działających w tej grupie stacjach w 2023 roku odpowiadała za około 70 procent całkowitej sprzedaży detalicznej benzyn silnikowych, około 54 proc. sprzedaży oleju napędowego i 45 proc. autogazu.
Największy udział w rynku stacji paliw w Polsce mają operatorzy niezależni: to 29 proc. Koncerny zagraniczne posiadają 25,6 proc. rynku. Orlen ma 24,4 proc, sieci operatorów niezależnych mają 18,5 proc. 2,5 proc. udziału w rynku posiadają natomiast hipermarkety.