logo
System monitoringu zmęczenia kierowców ma być od 7 lipca obowiązkowy w Unii Europejskiej w nowych samochodach. Fot. 123RF / zdjęcie seryjne
Reklama.

Unijne rozporządzenie GSR2 (General Safety Regulation) w sprawie stanu zmęczenia kierowcy wchodzi w życie 7 lipca 2024 roku. Według serwisu portalsamorzadowy.pl, przepisy w UE wskazują, że wszystkie nowe samochody będą musiały posiadać system monitoringu uwagi kierowcy (ADDW). Chodzi o kamerę, czujniki, które mają informować, gdy kierowca za długo obniży wzrok w trakcie prowadzenia pojazdu. Technologia ADDW rejestruje ruchy gałek ocznych. Gdy kierowca zbyt długo patrzy poniżej deski rozdzielczej, po upływie 3,5 sekundy przy prędkości powyżej 50 km/h uruchomi się system dźwiękowy. Gdy auto będzie jechać z mniejszą prędkością, system dźwiękowy włączy się po 6 sekundach.

Czujniki mają za zadanie wykrywać objawy zmęczenia kierowcy, takie jak spadek pulsu czy większą liczbę mrugnięć. Na tej podstawie system ma wydać komunikat o konieczności odpoczynku od jazdy.

Unia Europejska w ten sposób planuje zadbać o bezpieczeństwo na drogach. System ma być montowany we wszystkich samochodach, które przejdą homologację po 7 lipca 2024 r.  Natomiast w przypadku pojazdów, które są już po homologacji, system ma być zamontowany w ciągu dwóch lat, czyli do 7 lipca 2026 roku. Kamera nie będzie mogła rozpoznawać twarzy i rejestrować danych biometrycznych czy daktyloskopijnych. Celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach.

W ciągu 14 lat system monitoringu uwagi kierowców ma zmniejszyć o 140 tysięcy liczbę poważnych urazów, a o 25 tysięcy liczbę śmierci kierowców i innych uczestników ruchu drogowego.