Ogromna kolejka od rana w warszawskiej galerii. Gigant wkracza do Polski w atmosferze skandalu
W mediach społecznościowych możemy zobaczyć nagrania z otwarcia tymczasowego sklepu Shein w warszawskiej galerii Młociny.
Widzimy na nich ogromną, ciągnącą się wężykiem kolejkę chętnych, głównie młodych kobiet, ale nie tylko. Poza nią w galerii jest pusto. Z nagrania można wywnioskować, że otwarcie Shein w Polsce jest dla wielu sporą atrakcją.
Górska ironicznie o otwarciu Shein w Polsce
Otwarciu sklepu Shein towarzyszą kontrowersje, związane z działalnością Chińczyków. Zwróciła na nie uwagę Paulina Górska, ekoedukatorka, autorka podcastu Lepszy Klimat. Zamieściła w swoich mediach społecznościowych post, w którym jest krytyczna wobec inicjatywy warszawskiej Galerii Młociny, ale i działań globalnej korporacji Shein. W ironicznym tonie powiedziała na nagraniu, że Galeria Młociny "nie mogła podjąć lepszej decyzji biznesowej".
Przypomniała, że w tekście Bloomberga o Shein pojawiła się informacja, iż import bawełny z regionu Chin Sinciang jest zakazany w Stanach Zjednoczonych, gdyż w tej części Chiny Ujgurzy zmuszani są do pracy na plantacjach bawełny w gospodarstwach rolnych.
Górska zwracała uwagę na niebezpieczne substancje, jakich używa chińska korporacja oraz częste pozwy w USA dotyczące praw autorskich. Wskazała, iż poliester, z którego wykonane są ubrania marki Shein to mieszanka pochodnych ropy naftowej oraz glikolu etylenowego. Poprosiliśmy Paulinę Górską o komentarz do otwarcia tymczasowego sklepu Shein. – Dzisiaj większość z nas zdaje sobie sprawę, że potrzebujemy, aby biznes dokonywał świadomej zmiany i stawał się bardziej "zrównoważony". To oznacza szereg różnych działań, między innymi orientację na wartości, zmniejszanie negatywnego wpływu na środowisko, cięcie emisji CO2, odpowiedzialność społeczną – powiedziała w rozmowie z Top Newsami. Nasza rozmówczyni zwróciła uwagę, że tego też oczekują konsumenci. Z badania Deloitte Brand Purpose Rynek Mody 2023 wynika, że średnio niemal 3 na 5 kupujących stara się wybierać tylko marki zaangażowane i odpowiedzialne społecznie oraz dbające o środowisko.
Jak mówiła nam Paulina Górska, z innego badania, EY Future Consumer Index z 2022 roku dowiadujemy się, że ponad połowa ankietowanych była zdania, że firmy powinny przewodzić w podejmowanych działaniach prospołecznych i prośrodowiskowych. – Uważam, że przy obecnej wiedzy na temat Shein, decyzja Galerii Młociny jest po prostu złą decyzją biznesową, która rzutuje na wizerunek galerii. W ostatnich dniach pojawiło się bardzo dużo negatywnych opinii na temat Shein w Galerii Młociny – artykuły, materiały wideo, posty, krytyczne komentarze pod postami Galerii w social mediach. Trudno mi sobie wyobrazić, że jest to sytuacja, która jest dla firmy korzystna. Sama Galeria odpowiadała w taki sposób: "feedback jest dla nas ważny – wyciągniemy wnioski na przyszłość" – wskazała. Zapytaliśmy też ekspertkę o to, czym działania Shein różnią się od innych globalnych marek, o których negatywnym wpływie na środowisku czy łamaniu praw człowieka można by pewnie napisać kilka książek. – Model biznesowy Shein różni się od marek, które na rynku są od lat. Podczas gdy wprowadzają one kilkanaście-kilkadziesiąt kolekcji w roku, jak podają różne źródła, jak Fashion Biznes – Shein wprowadza nawet 2-10 tysięcy nowych modeli ubrań dziennie – zwróciła uwagę Paulina Górska.
Jak zauważyła, różnice między Shein i innymi globalnymi gigantami mody pokazuje też dobrze coroczny raport Fashion Transparency Index, który ocenia transparentność firm, czyli to, co realnie ujawniają w zakresie polityk czy praktyk dotyczących praw człowieka i ochrony środowiska w ramach swojej działalności i łańcuchów dostaw. Shein w 2023 roku otrzymał 7 proc., a H&M 71 proc. – Oczywiście, poza Shein, są też inne marki, które miały nawet gorsze wyniki, jednak warto spojrzeć na firmy działające na rynku mody z perspektywy realnego wpływu na konsumentów. Nie bez powodu Shein został uznany ostatnio za VLOP (Very Large Online Platform) w rozumieniu aktu o usługach cyfrowych (DSA) – tylko platformy przekraczające średnią ponad 45 milionów użytkowników miesięcznie w UE, stają się VLOP i zaczynają podlegać dodatkowym surowym zasadom narzuconym przez Unię Europejską – dodała.
Ponadto z opublikowanego ostatnio raportu organizacji pozarządowej Public Eye wynika, że pracownicy niektórych dostawców Shein nadal pracują 75 godzin tygodniowo, mimo że firma obiecała poprawę warunków pracy. Sama Górska na podobne kwestie zwracała uwagę już wcześniej. "Zbadano 15 tysięcy sztuk ubrań z Shein. 95,2 proc. miała w sobie "nowy plastik". Poliester, nylon, akryl" – pisała w 2022 roku na swoim profilu na Instagramie.
Czytaj także: https://topnewsy.pl/4763,shein-z-chin-otwiera-pierwszy-sklep-w-warszawie-co-w-nim-kupimyO tym, że Shein otwiera pierwszy sklep w Polsce, pisaliśmy w Top Newsach kilka dni temu. W dniach 17-22 maja będzie można zobaczyć jego ofertę w Galerii Młociny. Wybrane produkty Shein mają być dostępne w tymczasowym sklepie stacjonarnym. Do kupienia będą także online w tzw. opcji QuickShip. Oznacza to, że dotrą do kupującego w przeciągu 4 dni roboczych od momentu złożenia zamówienia.
Shein to chiński sklep internetowy z odzieżą. Założył go w 2008 roku Chris Xu w Nankinie w Chinach. W początkowym etapie rozwoju był bardziej firmą kurierską niż sprzedawcą detalicznym. Początkowo Shein nie zajmował się projektowaniem i produkcją odzieży. Pozyskiwał swoje produkty z hurtowego rynku odzieży w Kantonie.
Zyskał sobie jednak potężną pozycję. Dlaczego? Wystarczy wspomnieć zestawienie Bloomberga z 2021 roku, w którym aplikacja Shein była najczęściej pobieraną aplikacją mobilną do e-zakupów. Shein sprzedaje głównie odzież damską, ma jednak w ofercie także ubrania dla mężczyzn.