Awaria Blika. Problemy z płatnościami w czterech dużych bankach
Jak podaje RMF FM, problemy z płatnościami odnotowały cztery duże banki. Chodzi o Pekao SA, Millenium, mBank i BNP Paribas. "Nie zapłacisz nim w sklepach stacjonarnych i w internecie, nie wykonasz przelewu na nr telefonu oraz nie wypłacisz za jego pośrednictwem gotówki z bankomatu" – taki jest komunikat, który opublikował w mediach społecznościowych mBank.
Wiadomość o awarii podał sam Blik w komunikacie w serwisie X. Jak poinformowała, intensywnie pracuje nad rozwiązaniem problemu.
"Odnotowujemy czasowe problemy z realizacją transakcji. Intensywnie pracujemy nad tym, aby usługa działała bez zakłóceń. O wszelkich zmianach w tym zakresie będziemy informować na bieżąco" – zaznaczyła firma. Z nieoficjalnych informacji RMF FM wynika, że problem jest po stronie dostawcy usługi, a nie banków. Blik obsługuje różne banki na różnych kanałach, za pomocą różnych serwerów. Dlatego klienci banków czasowo odczuwają skutki awarii.
Jak działa Blik?
Blik jest systemem płatności mobilnych, który został uruchomiony w 2015 roku. Umożliwia użytkownikom smartfonów płatności bezgotówkowe w sklepach stacjonarnych oraz internetowych, wypłacanie i wpłacanie gotówki w bankomatach oraz realizację przelewów na numer telefonu i generowanie czeków z cyfrowym kodem. Użytkownicy bankowych aplikacji mobilnych na urządzeniach z Androidem lub Harmony OS mogą też płacić blikiem zbliżeniowo w terminalach płatniczych akceptujących karty Mastercard.
Systemem zarządza i rozwija spółka Polski Standard Płatności (PSP).