Coraz więcej osób traktuje psy jak członków rodziny i chce zabierać je wszędzie tam, gdzie się udaje. Także na zakupy, do restauracji czy kawiarni. I chociaż szczególnie w większych miastach widuje się małe psy na rękach właścicieli w takich miejscach, to nierzadko obsługa prosi o zabranie stamtąd czworonoga. Pojawia się pytanie – czy ma racje? GIS rozwiał wątpliwości.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Psy i koty w sklepach, kawiarniach i restauracjach to coraz częstszy widok. Często jednak nawet właściciele nie wiedzą, czy uda im się gdzieś "przemycić" swojego pupila ze względu na nieuwagę pracowników, czy może mają pełne prawo, by w danym miejscu ze swoim czworonogiem przebywać. Warto więc raz na zawsze odpowiedzieć na to pytanie.
A kwestię tę wyjaśnił Główny Inspektorat Sanitarny. Jak zauważył w piątek GIS, przepisy prawa żywnościowego nie zakazują wprowadzania zwierząt domowych do zakładów gastronomicznych czy sklepów.
Czytaj także:
Z drugiej strony nie obowiązują przepisy, które nakazywałyby właścicielom lokali umożliwienie przebywania w nim z pupilem. Wyjątkiem są psy asystujące osobom z niepełnosprawnościami – te zgodnie z prawem mają wejście wszędzie.
Co jednak ze zwierzętami, które chcemy gdzieś zabrać dla towarzystwa lub nie mamy co z nimi zrobić, wychodząc w miejsce publiczne? O tym decyduje już właściciel lokalu.
Inspektorat podkreślił, że skoro nie ma żadnych formalnych regulacji, które zakazywałyby psom wstępu do restauracji, kawiarni czy baru, to coraz więcej lokali gastronomicznych zaprasza klientów razem z czworonogami.
Jednocześnie zwrócił uwagę, by w takim miejscu zwracać uwagę, czy pies nie przeszkadza innym gościom, nie zanieczyszcza przestrzeni i nie przeszkadza pracownikom.
Podkreślił również, że za bezpieczeństwo żywności w przypadku lokalu gastronomicznego czy sklepu odpowiedzialność ponoszą właściciele takiego punktu. Skomentował również, jak wygląda sytuacja w przypadku psa asystującego.
Zgodnie ze stanowiskiem GIS-u, właściciel lokalu nie może odmówić do niego wstępu psu asystującemu osobie z niepełnosprawnością.
"Dlatego przy opracowaniu procedur dotyczących dobrej praktyki higienicznej oraz wdrażania i stosowania zasad systemu HACCP musi uwzględnić w nich, że w lokalu moją prawo przebywać psy asystujące. Procedury te mogą zawierać na przykład zasady eksponowania żywności, dzięki którym nie zostanie ona zanieczyszczona w czasie pobytu w lokalu psa-asystenta" – zaznaczył inspektorat.
Jeśli zdecyduje, że klienci mogą wejść razem ze swoimi pupilami, musi zapewnić takie warunki, aby obecność zwierząt nie powodowała zanieczyszczenia żywności. Z tego też powodu, nawet jeśli lokal jest przyjazny psom, właściciel lokalu nie zezwoli na ich przebywanie na zapleczu czy w miejscach, w których przygotowywane są potrawy.