Nie chciał wymienić klientce w sklepie uszkodzonego banknotu. Wiadomo, kto miał rację

Rafał Badowski
05 września 2024, 10:29 • 1 minuta czytania
Klientka chciała wymienić w sklepie spożywczym uszkodzony banknot, wydany jej przez kasjera. Ten odmówił. Przekonywał, że nie ma takiego obowiązku. Kto miał rację? O to Portal Spożywczy zapytał przedstawiciela Narodowego Banku Polskiego.
Sprzedawca nie chciał wymienić klientce uszkodzonego banknotu? Fot. Mateusz Kotowicz / Reporter
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

W jednym z warszawskich sklepów spożywczych znanej sieci doszło do incydentu. Starsza pani domagała się od młodego sprzedawcy wymiany uszkodzonego banknotu 10 złotych, który dostała od niego przy wydawaniu reszty.


Ten uporczywie odmawiał, twierdząc, że "nie ma takiego obowiązku". Klientka nie chciała przyjąć od niego naderwanego banknotu i opuścić sklepu. Dopiero gdy wyjęła telefon komórkowy i zaczęła grozić, że nagra zachowanie sprzedawcy, ten wymienił jej banknotczytamy w Portalu Spożywczym. Kto ma rację? Klientka, która domagała się wymiany banknotu czy sprzedawca, który odmawiał? Takie pytanie PS zadał Narodowemu Bankowi Polskiemu.

Jak wyjaśnił NBP, uszkodzone znaki pieniężne przestają być prawnym środkiem płatniczym na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i można odmówić ich przyjęcia.

NBP zwrócił uwagę, że nawet banknoty rozpoznawane przez bankomaty jako autentyczne, ale nienadające się do obiegu, nie mogą być wprowadzane do obrotu. Powinny zostać zatrzymane przez urządzenie, celem przekazania ich do NBP. Rację miała więc klientka.

Zgodnie z przepisami banki wymieniają banknoty postrzępione, naddarte, podklejone, przerwane, nadmiernie zabrudzone, zaplamione, odbarwione lub uszkodzone w inny sposób, w tym również wskutek umieszczenia na nich trwałego napisu, nadruku, rysunku lub innego znaku – przypomina Portal Spożywczy. Inaczej jest z banknotami zawilgoconymi, zbutwiałymi, nadpalonymi albo kruszącymi się. Banki ich nie wymieniają, ale mają obowiązek przekazania ich do wymiany do centrali NBP wraz z odpowiednim wnioskiem.

NBP klasyfikuje banknoty według zasad:

a) wymiana w 100% wartości nominalnej – jeżeli zostało zachowane ponad 75% pierwotnej powierzchni banknotu i w przypadku którego stwierdzono, że wszystkie części pochodzą z tego samego banknotu,

b) wymiana w 50% wartości nominalnej – jeżeli zostało zachowane od 45% do 75% pierwotnej powierzchni banknotu i w przypadku którego stwierdzono, że wszystkie części pochodzą z tego samego banknotu.

Uszkodzone banknoty można wymienić we wszystkich bankach, które realizują obsługę gotówkową, działających na obszarze RP.